27 januar 2009

Tilstelning ved den amerikanske ambassaden

Over ser dere til høyre Jokkes kullkamerat fra KS, Egil Daltveit som i fjor skrev den beste masteroppgaven i sitt kull ved US Army Command and General Staff College, og slikt lar jo ikke amerikanerne gå upåaktet hen. For å hedre ham hadde skolen sendt en gave til ham, og i den anledning hadde de laget i stand en aldri så liten seremoni for ham på den amerikanske ambassaden. Jeg kom meg med som Jokkes samboer, og til sentrums det bar.

Å komme seg inn på den amerikanske ambassaden er ingen enkel sak, men det skal få bli tema i en annen bloggpost, i denne skal jeg bare hylle Egil. Ingen annen norsk offiser har noensinne fått en slik utmerkelse, så dette var virkelig en unik anledning, det visste jeg. Men at både den amerikanske ambassadøren i Norge, og forsvarssjefen selv skulle ikke bare møte opp men sågar holde tale for Egil, det hadde jeg faktisk ikke trodd. Men joda, Diesen var der, og det var Whitney også. I gave fikk han en pinnestol, med navnet sitt og våpenet til US Army Command and General Staff College, samt "for best master thesis". Ikke verst. Jeg må si jeg tillater meg å filosofere litt over måten utmerkede prestasjoner feires av henholdsvis amerikanere og nordmenn.

Ingen kommentarer: