29 januar 2009

Ja til religionskritikk!

Jeg er nok ikke den første som reagerer med irritasjon når regjeringen nå foreslår å innføre en åpning for at religionskritikk skal kunne straffes. På radioen forrige uke var det klart at det var såkalte "kvalifiserte krenkelser" som skulle kunne straffes, og jeg må si jeg blir opprørt. For det første blir jeg som filolog opprørt over at det går an å få seg til å bruke et så tåkete begrep, hva i all verden er vel en kvalifisert krenkelse? For det andre er det et steg tilbake til middelalderen når en ikke skal kunne kritisere religion og dens utøvere uten å frykte bøter. Jeg mener at et samfunn som ikke holder åpent for konstruktiv kritikk og saklig diskusjon, uansett emne, ikke kan regnes som et fritt samfunn. Jeg oppfordrer derfor alle til å skrive under på dette oppropet mot regjeringens forslag.

Det er vel klart at dette lovforslaget kommer som en reaksjon på de voldsomme opptøyene som fulgte Muhammed-karikaturene i Danmark og her hjemme. Og som en kommentar til det: ja, det var unødvendig å såre muslimer på den måten. Likevel vil jeg si at det i kjølvannet av opptøyene var påfallende lite kritikk av den primitive problemløsningen som den krenkede part i dette tilfellet benyttet seg av. Videre kan jeg ikke helt se at det fremstår som særlig konstruktivt å la ambassadeknusere og flaggbrennere diktere lovverket vårt fordi vi er redde for hva som kan komme til å bli knust neste gang.

Ingen kommentarer: