12 januar 2009

Lav motivasjon i disse dager

En veit en er litt umotivert når selv tidenes lengste juleferie ikke klarte å gi meg en gang et snev av motivasjon til å begynne på jobben igjen. Fem uker til vinterferien virker uendelig lenge, og jada, jeg veit at jeg har mye ferie i forhold til folk som ikke er skoleverket.

Jeg er litt usikker på hva som ligger bak, men jeg tror jeg veit det, og det er nettopp det som plager meg. På overflaten er det nok et visst sprik mellom det som er forventa av oss og det vi i praksis har muligheten til å utføre. Jeg ser her at jeg faktisk lærte noe på HMS-kurset, og det er at folk har en tendens til å bli utslitte/utbrente/sjuke når forventningene ikke står i forhold til det som er realistisk å få til. Jeg har for eksempel én dag i uka der jeg må forberede alt som må leses til den uka, rette alt som skal rettes og dessuten helst være litt kreativ. Det er mandager. Nå på mandag blir dette skjøvet på fordi jeg skal på AMU-møte. Det skjer samtidig med at jeg er på teammøte med Kristian og Erik, og timen før jeg må planlegge undervisningen med Marianne. Det dukker nok opp noe annet også, det gjør gjerne det.

Unge Hamlet hadde mye større problemer enn meg, men jeg skjønner hva han mener med å "take arms against a sea of troubles". Dere får unnskylde om sitatet ikke er helt rett, det er lenge siden jeg hadde noe særlig tid til å faktisk sette meg inn i faget mitt, fordype meg litt, gjøre noe skikkelig. Maybe "'tis nobler in the mind to suffer".

Ingen kommentarer: