06 februar 2009

Lihkku sámeálbmotbeivviin!

Det er Samefolkets dag i dag, og i den forbindelse har jeg lyst til å dele en musikkvideo som jeg husker jeg så en del på MTV da jeg bodde i Nord-Norge. Først for et par dager siden fant jeg ut at det er Adjagas som synger, og sangen/joiken heter Mun ja mun, som jeg såklart ikke aner hva betyr, men ut i fra teksten på videoen er det sørsamisk. Jeg synes denne joiken er kjempefin, og har gjort en betydelig innsats for å finne ut hva den heter. Så viste det seg at det bare var å søke på Vajas, og så kom den opp, tydeligvis siden de begge er samiske band...


Tittelen på dette innlegget er forresten henta fra Norske samers riksforbund, og ut i fra hva det sto som overskrift på de norske sidene betyr dette noe sånt som "gratulerer med samefolkets dag". Hvis jeg tar feil, rett gjerne på meg, men ønsket var i alle fall å gratulere med samefolkets dag!

Ingen kommentarer: