12 februar 2009

Avhengighetsskapende lillebror

Flock er en nyankommet nettleser som foreløbig ikke har vokst seg stor nok til å passe inn i arveklærne etter Firefox, men som likevel er sjarmerende nok til at man kommer tilbake.

Hovedpoenget med Flock er at den har en del av de mest kjente web 2.0-tjenestene integrert. Ved hjelp av ulike vertikale verktøylinjer holder du deg kontinuerlig oppdatert på det siste på Facebook, Twitter, Digg, Picasa, flickr, YouTube, Gmail, YahooMail, MySpace, LiveJournal, Delicious, Photobucket og feeds. Du trenger ikke følge med så mye heller, et lite ikon lyser rødt når det er noe nytt innenfor feeds, mail eller nettverkene dine. I tillegg kan du trekke både lenker og bilder direkte over på et utklippsbrett, hvor du umiddelbart får muligheten til å publisere på en blogg, sende det på e-post eller bare se på det. Videre holder nettleseren styr på hvilke tjenester du er medlem på, og logger deg automatisk inn på sida om du ønsker det. Det er også en hurtigopplaster for bilder, hvor du kan laste direkte opp til Facebook, Picasa eller flickr. Som om ikke dette var nok har den støtte for de.licio.us og ma.gnolia av nettbaserte bokmerketjenester. Nå skal det sies at sistnevnte ser ut til å ha panserkræsja, så mye tyder på at de forsvinner ved neste oppdatering.

Ok, høres jeg ut som om jeg er betalt av Flock? Jepp, jeg veit, men nettleseren er faktisk veldig bra, og jeg har blitt avhengig. Likevel er det såklart en del som ikke funker like bra alltid. Oppdateringen fra Twitter er i beste fall upålitetlig, der skjer det mye som jeg ikke blir varslet om. Bloggredigeringsverktøyet har ikke sendt til Blogpost i det siste, men dette løser seg ved å fjerne kontoen og så legge den til igjen. Jeg tar meg imidlertid i å bli litt lei av å gjøre det i tide og utide, og siden blogpost-bloggen min (denne!) er min hovedblogg, er det irriterende å ikke kunne stole på verktøyet. Wordpress og LiveJournal fungerer nemlig aldeles glimrende, der klarer den til og med å finne tag'ene mine!

Flock er bygget på Firefox, og sånn sett skulle man tro at plug-ins og slikt fungerte med Flock. Det gjør det ikke. Videre har det vist seg komplett umulig å få bookmarklets til å fungere skikkelig i det siste, noe som er utrolig rart, for jeg har hatt fungerende bookmarklets fra både de.licio.us og diigo før uten problemer. Jeg tror imidlertid det var før jeg måtte reinnstallere alt på maskinen min, slik at jeg nå tydeligvis har en annen utgave av nettleseren. I tillegg savner jeg themes, jeg skulle gjerne hatt en svart utgave.

På mange måter er det merkbart at dette er IE, Opera og Firefox' lillebror. Det er mye som ikke passer til Flock, men alt i alt er det så mange nyttige og fiffige løsninger her at jeg likevel holder fast ved den. Jeg har brukt Flock i snart ett år nå, og for hver oppdatering har den blitt bedre, så jeg satser hardt på at de ovennevnte manglene kommer på plass i de neste versjonene. Jeg har i alle fall funnet ut at jeg på alle måter er et Flockdyr.


Blogged with the Flock Browser

Ingen kommentarer: