...er vi nå kommet til regler for fraværsføring på vitnemålet. Siste skrik er nå nemlig at elevene skal kunne kreve at 14 dager hvert skoleår skal kunne fjernes dersom fraværet bare bekreftes av - holde dere fast - elevens foresatt om eleven er under 18 år, eller eleven selv dersom han er myndig.
Akkurat.
Gratulerer, Udir, denne tok virkelig kaka.
Vanligvis pryder jeg meg med at jeg bruker å være ganske flink til å holde meg saklig i diskusjoner, men jeg velger å gjøre et unntak her:
Har dere røyka forskriftene deres eller?!
5 kommentarer:
Herlig, det var virkelig på sin plass! Ikke skjønner jeg hvordan Udir tenker, men det ligger helt sikkert noe bak her der man må være noe annet enn lærer for å forstå hva, hvordan og hvorfor.
Altså, det er jo klart at dette kommer som en reaksjon på at mange av de elevene som har hatt svinesjuken ikke kommer til å få noe papir heller - legene er jo opptatt med å sette vaksiner.
So far so good.
Men det måtte da gått an å lage en unntaksløsning akkurat for i år?! Jeg mener, de har jo klart å drømme opp løsninger på de folka som ikke har fått ta eksamen pga streik, og det er jo et stykke derfra til å lage en permanent ordning!
Neste gang du er i Oslo, Marita, så er du invitert til meg på rødvin og røyka opplæringslov eller noe sånt!
God sagt! Udir har jo ellers svært så stor tillit til at vi klarer å dekode kompetansemål, og drive lokalt læreplanarbeid - en skulle tro vi var i stand til å forstå at svineriet i høst krever en viss grad av romslighet med 14-dagersregelen uten at Udir skulle være nødt til å sette en slik diger elefant i rommet.
Takk for invitasjon, jeg kommer dersom anledningen byr seg!
Spørsmålet er: Hva har vi egentlig fraværsføring for? Er det i det hele tatt nødvendig?
Til tross for svineinfluensaen er det selvfølgelig vikarierende motiver som ligger bak. Svineinfluensaen ga Udir bare en mulighet til å gi de slappe flere muligheter til komme seg igjennom for å få vitnemål. Det hele er en form for salamitaktikk der Udir bit for bit sager bort lærerens mulighet til å sanksjonere mot elevers slapphet, giddaløshet og ikke minst manglende motivasjon.
Legg inn en kommentar