18 desember 2009

Vurderingsmani

Jeg begynner å bli dyktig lei av å høre om vurdering. Jada, det er viktig så klart, og jeg støtter kravene til at vurderingene skal begrunnes - liten vits i å vurdere om ikke eleven får vite hva han skal gjøre bedre og hva han allerede fikser. Greit nok. Men jeg får ordentlig noia når vi nå skal skrive en begrunnelse av terminkarakteren i tillegg! Jeg mener, terminkarakteren er basert på terminens tidligere vurderinger, vurderinger jeg allerede har skrevet en begrunnelse for! Det kan da ikke være så forbaska vanskelig å skjønne hvorfor eleven får den karakteren han får når jeg i samtlige vurderingssituasjoner har gitt ham beskjed om at han har for dårlig ordforråd! Hvis han ikke har skjønt tegninga etter hver enkelt vurderingssituasjon, hva er da oddsen for at han skal skjønne det når han får terminkarakteren? Kan vi ikke snart få kreve av elevene våre at de faktisk lukker opp øya og leser den tilbakemeldinga?

Ingen kommentarer: