08 desember 2009

Udir spreller litt til før jul

Siste nå er at vi ikke får bruke tallkarakterer med tillegg nå, det vil si at 2/3, 3+, 4- og lignende ikke lenger er tillatt. Vi får lov til å skrive ved siden av at det er en svak firer eller hva det nå er, så man kan jo spørre seg hva som er poenget. Jeg skriver alltid begrunnelse likevel, jeg, så det har ikke så mye å si for meg, men det kan hende jeg slutter å gi tallkarakterer, så får elevene klare seg med grad av måloppnåelse.

Forøvrig har jeg problemer med å forstå at ikke de tilbakemeldingene jeg gir alle mine elever på alle vurderingene jeg foretar av dem oppfyller kravet til underveisvurdering?

1 kommentar:

Unknown sa...

Hører på radio der NRK intervjuer Udir. Det viktige er konkret tilbakemelding, ifølge Hdir, fordi elevene ikke skjønner tilbakemelding i form av disse "symbolene". Dette viser norsk og internasjonal forskning, må vite. Man vil ha en bedre tilbakemeldingskultur også. Elevene vil vite hva som kan forbedres for å bedre karakteren.

Hmm I: Er det rart at elevene stryker og sliter i matten dersom de ikke forstår og prisetter slik gradering? Dette hadde ihvertfall jeg ingen problemer med å forstå da jeg gikk på skolen til tross for en viss grad av umodenhet.

Hmm II: Er det noen motsetning mellom å gi tilbakemelding muntlig/skriftlig, samtidig som det står f.eks. 3/4?

Hmm III: Hva slags forskning er det her snakk om? Karakteren er en gradering av hvor god besvarelsen er. Hva som skal til for å bedre karakteren er jo helt uavhengig av karakteren i og for seg. En 3er er en 3er. En 3/4 viser at du er nærme en 4er, men ikke helt, og er altså en god og grei tilbakmelding.

Hdir vil igjen at læreren skal dokumentere utførlig hva som ligger i karakteren. Er det grunn til å tro at de ikke forstår seg på tall selv? Er det slik at dette er pedagoger som hater matte og heller vil bruke teskje for å få eleven til å forstå? Altså skaper man en ny tidstyv samtid som man nå utreder hvor tidstyver oppstår for læreren.

Det er til å grine av hva disse utdanningsbyråkratene bruker skattebetalernes penger på.