02 desember 2009

I serien av Udirs absurditeter...

...er vi nå kommet til regler for fraværsføring på vitnemålet. Siste skrik er nå nemlig at elevene skal kunne kreve at 14 dager hvert skoleår skal kunne fjernes dersom fraværet bare bekreftes av - holde dere fast - elevens foresatt om eleven er under 18 år, eller eleven selv dersom han er myndig.

Akkurat.

Gratulerer, Udir, denne tok virkelig kaka.

Vanligvis pryder jeg meg med at jeg bruker å være ganske flink til å holde meg saklig i diskusjoner, men jeg velger å gjøre et unntak her:

Har dere røyka forskriftene deres eller?!

5 kommentarer:

Marita sa...

Herlig, det var virkelig på sin plass! Ikke skjønner jeg hvordan Udir tenker, men det ligger helt sikkert noe bak her der man må være noe annet enn lærer for å forstå hva, hvordan og hvorfor.

Ellen sa...

Altså, det er jo klart at dette kommer som en reaksjon på at mange av de elevene som har hatt svinesjuken ikke kommer til å få noe papir heller - legene er jo opptatt med å sette vaksiner.

So far so good.

Men det måtte da gått an å lage en unntaksløsning akkurat for i år?! Jeg mener, de har jo klart å drømme opp løsninger på de folka som ikke har fått ta eksamen pga streik, og det er jo et stykke derfra til å lage en permanent ordning!

Neste gang du er i Oslo, Marita, så er du invitert til meg på rødvin og røyka opplæringslov eller noe sånt!

Bjørn Helge sa...

God sagt! Udir har jo ellers svært så stor tillit til at vi klarer å dekode kompetansemål, og drive lokalt læreplanarbeid - en skulle tro vi var i stand til å forstå at svineriet i høst krever en viss grad av romslighet med 14-dagersregelen uten at Udir skulle være nødt til å sette en slik diger elefant i rommet.

Marita sa...

Takk for invitasjon, jeg kommer dersom anledningen byr seg!

Unknown sa...

Spørsmålet er: Hva har vi egentlig fraværsføring for? Er det i det hele tatt nødvendig?

Til tross for svineinfluensaen er det selvfølgelig vikarierende motiver som ligger bak. Svineinfluensaen ga Udir bare en mulighet til å gi de slappe flere muligheter til komme seg igjennom for å få vitnemål. Det hele er en form for salamitaktikk der Udir bit for bit sager bort lærerens mulighet til å sanksjonere mot elevers slapphet, giddaløshet og ikke minst manglende motivasjon.