21 juli 2009

Fjellsmelle


Jeg kan vel vanligvis ikke regnes med blant de botanikkinteresserte, men akkurat fjellflora er jeg faktisk litt interessert i. Noe av dette skyldes sikkert at jeg i tredjeklasse på videregående lagde herbarium, basert hovedsaklig på planter vi fant ved Gjendesheim - utenfor nasjonalparken så klart.

Fjellsmelle er en av mine absolutte favoritter, den lille planten vokser i tette små klynger helt oppe på høyfjellet, det er nesten så de har bestemt seg for å vokse tett sammen for å beskytte seg mot de barske naturforholdene den må tåle. Jeg strekker meg langt for å unngå å tråkke på dem, jeg synes liksom livsvilkårene deres er tøffe nok som det er, og får alltid dårlig samvittighet når jeg uforvarende kommer til å tråkke borti dem likevel. Her er bilde av en liten klynge jeg traff på like utenfor Geitrygghytta på Hardangervidda.

Ingen kommentarer: