15 april 2009

Bevisstløse?

Om to dager skal vi ha tentamen i engelsk på vg1. Siste fredag før påske fikk elevene forberedelsesark, vi gikk gjennom det som sto der, og jeg tipset dem om hvordan de bør jobbe. Og så fikk de resten av dagen til å finne stoff. De fleste så ut til å finne mye interessant på Facebook, jeg må si jeg venter i spenning på kildereferansene deres...

Selvfølgelig var en del av elevene fraværende, det sier seg selv, det har jo bare ti dagers påskeferie, så noen måtte utvide den litt. Nå som de kommer tilbake har en del av dem tatt kontakt for å høre hva de gikk glipp av, og hva de skal gjøre fram mot tentamen. Her bør det føyes til at jeg snakket med dem om nettopp det like før ferien også, slik at de skulle vite hvordan de skulle jobbe. Men det som kanskje er mest slående er at mange av dem som tar kontakt nå ikke engang har være inne på faget på ITSL for å se hva som ligger der, og noen presterer til og med å ikke se forberedelsesarket som ligger der. På forsida. Med den, etter min mening, avslørende tittelen Preparation Sheet Mock Exam. I tillegg er instruksjonene for forrige fagdag der, slik at spøsmålet om hva vi gjorde burde være ganske så unødvendig.

På toppen av det hele er det altså noen som var tilstede forrige fagdag, som ikke aner hva slags forberedelsesark det var snakk om, og enda noen som etter å ha fått en ny gjennomgang fortsatt lurer på om de skal skrive stil! Kall meg gjerne konservativ, men burde en ikke kunne forvente at elevene er ved bevissthet når de er på skolen?
Blogged with the Flock Browser

2 kommentarer:

Marita sa...

Jeg er helt enig. Det skjer stadig vekk - mange ting som er sagt flere ganger kommer som en stor overraskelse... Kanskje de må bli flinkere til å ansvarliggjøres på en eller annen måte. Det er merkelig hvordan de klarer å få med seg alt på Facebook, men ikke på it´s learning. Gratulerer med dagen forresten!

Ellen sa...

Takk skal du ha!

Jeg lurer også på hvordan de kan bli gjort ansvarlige. Trolig ville det vært en idé å bare la dem komme uforberedt og rett og slett la dem drite seg ut, men da blir det vel ramaskrik dersom mange stryker - en kan jo ikke redusere kravene til dem heller!