23 september 2007

Gravitasjon

Gravitasjon (av lat. Gravis, 'tung'), tiltrekningskraft som virker mellom alle legemer. Ved jordoverflaten omtales gjerne gravitasjon som tyngdekraft.[1]

Det er gravitasjonen jeg kjemper mot når jeg sliter i oppoverbakker på sykkel. Og siden gravitasjonen blant annet avhenger av legemenes masse, vil min og sykkelens reduserte masse føre til at jeg må bruke mindre kraft for å dra oss opp bakken. Det er mindre gravitasjon på høye fjell, noe som skyldes avstanden til jordas kjerne. Slik sett kunne jeg oppnå å minske gravitasjonen ved å flytte til høyslettene i Bolivia, Tibet eller Kenya, men disse stedene har så mange andre ting mot seg, at jeg har valgt å satse på å redusere massen.

For å redusere gravitasjonen har jeg altså bestemt meg for å redusere massen. Ved å redusere massen til en av legemene vil gravitasjonen redusereres proporsjonalt. Hvis jeg reduserer jordas masse, vil gravitasjonen reduseres proporsjonalt, men her dukker det opp uoverkommelige avfallsproblemer. Så da er jeg tilbake til meg og sykkelen. Morphoen og jeg veier omtrent 61kg, han står for omtrent 9 av dem. Han er altså ganske velfødd, og noe annet kan vel heller ikke sies om meg. Vi har tunge komponenter nemlig, selv om ramma i seg selv er både smekker og ganske lett. Det gir meg to muligheter: jeg kan skaffe lettere komponenter til en av oss, eller til oss begge. Økonomiske årsaker bidrar imidlertid til at Morphoen nok må leve med Centauren en stund til, inntil lektorlønna frigjøres fra den sterke gravitasjonen som den til nå har vært utsatt for. Kunnskap veier tungt og sånt blir det masse gravitasjon av.

Nei, jeg må nok bite i den sure kamelen og sette i gang et omfattende vekttapsprosjekt. For å få Morphoen og meg under 60 kg er jeg nødt til å bli et par kilo lettere, og det innen Seigmann 2008. Morphoen skal også få lettere styre etterhvert. Det er her Støttegruppen for de Moderat Overvektige kommer inn. Til tross for at de glansede magasinene forteller om metoder som skal gjøre det mulig å gå ned i vekt nærmest uten å merke det, er jeg innstilt på at dette kommer til å koste meg både svette og tårer. Lange treningsturer, langt fra folk og i høstlig regnvær, er nødt til å forsure hverdagen, og i denne vanskelige tiden vil jeg gjerne ha litt støtte. Jeg tror nemlig ikke at det vil hagle med sympati fra de nærmeste omgivelser, all den tid jeg stadig er for liten for klærne i butikkene… Lett pluggete sprintere, Jan Ullrich-kopier og ikke-enda-hyssingræv-triatleter, støtt hverandre!

[1]Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, 1997, oppslagsord “gravitasjon”.

Ingen kommentarer: