06 november 2008

HMS-kurs, del I

Jeg har vært så «heldig» å ha fått plass på fylkeskommunens HMS-kurs, det gamle 40-timerskurset om noen skulle kjenne til det. Jeg kan ikke si jeg gleda meg, Einar på jobben prøvde å muntre meg om ved å si at han hadde hørt at det «visstnok ikke er fullt så kjedelig som det var», og Jokkes kommentar var «å, stakkars deg, du får håpe de har nett der». Ikke rart Kvåle var uvanlig ordknapp da vi første dagen ble bedt om å fortelle om våre forventninger.

Men Obama vant valget, ingenting kunne ødelegge dagen i går, selv ikke når den var viet arbeidsmiljøloven og flere forskrifter enn USA har gjeldsdollar... Og arbeidsmiljøloven viste seg å være ganske morsom, utrolig nok.

Dagen i dag handler om risikovurdering, forebygging og ergonomi. Viktige tema, men det meste kan byråkratiseres til døde, og når konsekvensen av å snuble i et elevbein (reelt eksempel) må settes inn i et sikkerhetsvurderingsskjema, da bikker jeg, men ville trolig akseptere betraktelig større svinn enn de fleste andre her.

Nå driver vi med forebyggende og helsefremmende arbeid, og vi konsentrerer oss om de langtidsfriske, man er nemlig lei av å redusere eller forebygge sykdomsfravær. Good heavens.

Hva er en friskfaktor? (Plenumsoppgave.)

Jeg har liten toleranse for konsulentprat i utgangspunktet, det skal jeg være den første til å innrømme, og jeg tror jeg har en velutvikla humoristisk sans, men jeg klarer ikke å fri meg for den forræderiske tanken at dette i beste fall kan definerers som pisspreik.. For ordens skyld skal det legges til at jeg nettopp har spist, og har altså ikke lavt blodsukker, noe som ellers stadig medvirker til å redusere min livsglede.

Ingen kommentarer: