27 mars 2007

Tigersk dyrevern

Jeg har engesjert meg litt de siste daene i en liten isbjørnunge fra Tyssklann. De er en liten isbjørnunge som heter Knut som bare er tre måner gammel å som noen vil ta live a for atte de ække sunt fårn å våkse opp sånn uten morra. Å de synns jeg er skikkeli ille menn så er jeg litt eni å.

Asså atte jeg mista morra mi da jeg var bare veldi liten tigerunge åsså. Jeg hadde nesten ikke lært å jakkte menn jeg hadde sett masse på å så hadde jeg å brorn min lekkt me å jakkte på muser å ekkorner å sånne smådyr. Mamma fanga store dyr kuer å mennesker å sånn. Ellen sier atte de kanskje var dæffor hu blei skutt får atte menneskedyr tåler ikke at de blir dævve av dyr. Enda de er ganske ærefullt å bli spist av en tiger.

Menn i vært fall. Mamma blei skutt å jeg stakk a. Jeg hadde en bror åsså å vi stakk inn i jungern får atte ikke vi sku bli skutt å. Åsså var vi ganske sultne å sånn ganske lenge, får vi vakke så flinke til å jakkte. Menn vi fikk tak i mat tilslutt da. Åsså etter en stunn så kom de noen menneskedyr som fanga oss å de var skikkeli pinli, menn de hadde sånne gevær så de skøyt oss i rævva så vi sovna. Menneskedyr er patetiske krek, da, de må ha ekstrautstyr for å jakkte. Menn i vært fall så kom jeg å brorn min til folk å jeg har hørt mange som sier atte jeg sikkert ikke hadde overlevd uten folk. Jeg liker ikke å innrømme de menn de er nokk sant, jeg vakke flink nokk til å jakkte. Å dæffor synns jeg de er litt ille atte en sånn som meg da, isbjørnen Knut, skall avlives kanskje, for de blir som å si atte jeg burde ha blitt avliva jeg å. Å de ække no hyggli. Hakke jeg låv å leve likksom?

Menn så tenkte jeg litt over de hele, å nå er jeg ikke så sikker lenger. Asså, jeg synns jo de er litt ille å tenke på at jeg burde vært dævv, menn viss jeg er helt æli så veit jække om jeg ville overlevd lenge aleine i jungern heller å da har jeg jo egentli ikke lov å leve. Menn så må jeg spørre om jeg har de bedre eller verre enn om jeg var dævv å de har jeg jo! Sell om jeg er jungeldyr å langt hjemmefra å sånn så har jeg de helt fint å sell om jeg ikke lever som vanlie tigrer i India. Jeg slipper å stresse me mat hele tia å jeg får jo jakkte så ofte Ellen å Jokke er ute, så jeg har de veldi bra. Menn viss ikke Knut får de like bra i dyrehagen så er de trist. Jeg har åsså bodd i dyrehage å de var dritkjedeli! Håper ikke Knut får de kjedeli de er så kjedeli. Menn så havna jeg hos Ellen etter at jeg blei omplassert heter de visst. Å nå har jeg de fint å til uka skal jeg på tur igjen da skall jeg sitte i pulk å sove i telt å jeg skall sikkert få jakkte å Jokke kommer å! Så de er bra at jeg ikke dævva.

Jeg blei ikke eni me meg sjøl jeg. Men jeg er gla jeg ikke blei avliva sell om de kanskje ville vært naturli å sånn ville de gått uten mennskedyra. Å om fire dager ska jeg på tur!

4 kommentarer:

Ellen sa...

Flott at du engasjerer deg, Tigern, det er bra!

Men du, "rævva", det er gatespråk, sånt bruker man ikke i skriftspråk, det er ikke særlig stilig. Bruk "rompe" eller "baken" i stedet.

Unknown sa...

Tigergutt!

Snart kommer Jokke oppover, og da med et fiint gult telt som du kanskje kan få lov til å bo i!

Ellers så er det nå avgjort at firemenningen din, Knut, ikke skal avlives under noen som helst omstendighet. Enelig tok tyskerene til vettet og kom på at de tidligere har tatt livet av nok uskyldige skapninger som de har hatt i store innhegninger med piggtrå og sånt.

Videre så har lille pusen vår hilst på Jokke, så hvis Jokke lukter Tiger når han kommer oppover så er det bare Rasmus som har lagt igjen luktspor :-)

Vi sees om ikke så alt for lenge!

Hils Ellen!

Jokke sa...

Klart det er best at bjørnen Knut skal få leve! Og klart det var best at du ble tatt hånd om og omplassert til Ellen! En ting er at du har det bedre enn du ville hatt som død tiger i jungelen. En annen ting er at du er til stor glede for oss som kan være sammen med deg. Og på samme måte kommer Knut til å være til glede for alle som treffer ham i dyrehagen.

At det er et "unaturlig" liv for en isbjørn (eller tiger) betyr ikke at det er ulykkelig eller meningsløst. Hvordan skulle det gått hvis vi skulle kverke alle mennesker som ikke lever i pakt med naturen!?

Og jeg er enig med deg. Håper han ikke får det kjedelig.

Jokke sa...

...også har du blitt skikkelig flink til å jakte!