30 april 2013

Prøvekjøring

Egentlig trur jeg dette innlegget kunne få merkelappen "Jokke blir som svigerfaren sin", men jeg tror "Skrytebilder" og "Gleder" skal holde.

Jeg kjøpte som dere husker, bil i påskeferien. Eller altså, Jokke kjøpte bil, jeg sa bare hvor mye han skulle betale til hvor. Fin måte å handle på, forresten. Ettersom Jokke jo befinner seg i Indre Gokk om dagen, så hadde han jo ikke sett Gliset før jeg tok det med hjem. De kloke av dere forstår at det naturlig nok knyttet seg litt spenning til om Jokke ville like nyanskaffelsen eller ikke.

Det gjorde han. Han har ikke uttalt det helt sånn, men han digger Gliset. Og da vi var i skauen her om dagen, var det på tide å teste hva lavseriegirkasse og firehjulsdrift er godt for.
Først finner man en passe nedsnødd traktorvei. Den durer man opp og stopper. Kan ikke begynne med fart, vet du, det er juks. Deretter er det egentlig bare å dose avgårde. Det gikk så langt:
Altså ikke så langt i det hele tatt. Faktisk kom vi litt lenger, ser jeg nå, vi rakk nemlig å grave forhjula ned i knedyp snø (og det er omtrent opp til dørkarmen, så bilen lå godt på magen). Og da sto vi fast. Men så, så er det bare å sette Gliset i revers, vet dere, og da bare dro bakhjula oss ut att. Håhåhå!

Det var Jokke som prøvde, jeg må tilstå at jeg turte ikke. Men jeg skal nok få testa firtrekken til vinter'n.

Ingen kommentarer: