08 april 2010

Dobbeltmoral i Sør-Amerika

Jeg føler meg litt skamfull her jeg sitter i bistandsivrige Norge og hører på nyhetene om disse nekene i Cochabamba hvis advokat prøver å trenere rettssaken så den skal foreldes. VG eller Dagbladet hadde bilde av ett av dem i går, et nek kalt Stina, og som visstnok ikke ville få noen spesialbehandling sev om hun var gravid. Ikke bare har hun smuglet kokain, og folkens, det er ikke noen grunn til å tvile på at hun har gjort det, hun har også prestert å pule på seg en unge mens hun har sittet i fengsel.

Alt dette er så totalt uintelligent at en kan gremme seg over å tilhøre samme art.

Men det som virkelig er til å skamme seg over, og jeg kjenner jeg dukker meg litt når jeg nå skriver, det er at norske myndigheter, dere vet, de bistandshungrige, de som prater over seg om å hjelpe og bygge opp og Gudvethva, de har altså hjulpet det tredje neket med å rømme. At det går an! Snakk om å være nedlatende overfor et annet lands rettssystem! Hvordan kan man på den ene siden vrenge ut av seg at det er viktig å være med å bygge opp et land innenfra, samtidig som de viser med all mulig tydelighet at de ser på bolivianere og deres rettssystem som mindreverdig?

3 kommentarer:

Larsen sa...

Hva ville du gjort? Søkt om nytt pass i annet navn og ha en ørliten sjanse til å unnslippe 25 års fengsel blant mosquitoer, aggressive lesber og korrupte fengselsbetjenter?

UDI gjør mye rart, men at de aktivt hjelper det tredje neket med å rømme, den kjøper jeg ikke. Forøvrig enig i analysen ellers.

Larsen

Ellen sa...

Det er ikke noe rart at hun prøvde seg, det er greit, jeg ville sikkert gjort det samme. Men faen heller, hvor mange norske damer er det i Cochabamba, da? Hæ? Jeg nekter å tru at de ikke visste hvem denne dama var, og om de ikke visste det, ja da er det vel en del annet som er galt...

Ellen sa...

Og videre, i følge husbonden så har norske myndigheter visstnok innrømt at de visste hvem hun var da de ga henne nytt pass. I et nytt navn. Hva faen trodde de liksom da at hun skulle med passet? Nei, dette er i alle høyeste grad å hjelpe dama til å stikke av, og det er IKKE greit.