05 januar 2010

Hva ligger bak?

Jeg stusser litt over den utvidelsen av skoleåret som har blitt vedtatt i Akershus. Fire skoledager til betyr en hel ekstra arbeidsuke for meg, og den spises selvsagt av sommeren. Planen er liksom at elevene våre skal få alle de timene de har krav på, og det er jo sikkert fint.

Men, jeg synes ikke det er fint at jeg mister deler av sommeravspaseringa mi. Og mine åtte uker er allerede spist inn i ved en haug med planleggingsdager ved skolestart, og da er vi snart nede i seks uker. Huff og huff, sier dere overbærende, bare seks uker sommerferie. Ja, da minner jeg om at jeg har en jobb det er umulig å gjennomføre på den tida det er satt av i resten av året, og at vi alle må bruke fritida vår til jobb, og ikke minst, at vi bruker en hel masse tid på alt mulig slags dill som i realiteten ikke tjener noen hensikt. Og i en tid der det visstnok er vanskelig å rekruttere lærere - hvorfor rasere en av de virkelig store fordelene ved å være lærer? For la oss være ærlige folkens, lange ferier er et vesentlig gode ved å være lærer. Lærere skal ha goder, på den måten rekrutterer vi nemlig gode folk, det kan da ikke være så vanskelig å forstå? Og det er her min kognitive kapasitet ikke strekker til: hvorfor er det så om å gjøre å redusere hvor bra det er å være lærer?

Ingen kommentarer: