19 september 2009

Skævvtur

I dag har vært en bra dag, jeg har vært på tur me Ellen å Hannsi. Det er dritlenge sia dem to jikk på tusjammen menn i dag sku vi gå fra Vågli i Enebakk å jemmatt. Det var kjempefint vær å jeg satt gått på ullgennsern till Ellen. Helt terrem ståppa fårrå pella såpp! Åssåså myyye såpp dem sku ha me sæ da! Å de er så kjedli å uintresangt da, såpp lissåmm! Å jeg sitter der i sekken menns Ellen bøjer sæ ner i hytt å pine fårr å pella denna såppen. Å Hannsi ække no bere, hann pella bær. Grrrr ass! Å etter ei stønn å hadderem så mye såpp atterem måtte hive ut allt aant a sekken å stappa såppen åppi å meg på tåppen å den goe ullgennsern hengta uttapå sekken. Takk skarrufaanmæha, det lokkter faan mæ såpp a rævva mi.

Jajja. Etter ei stønn så garem åpp såppen å de blei pævse å da fikk jeg tak i en fuggel etter at jeg møtte et ekkorn såm var skikkli domm å skjøntikke at jeg var fali å de var litt rart, så jeg stakk, hann hadde sikkert rabis eller no - må værra no gæli me en gnager såm freser etter en tiger, jeg mener, vor domm gåreann å blia?

Jo, menn så tokk de helt a - da vi var nesstn jæmme store pluttsli ei bikkje mitt i stin å den var aleine, så dissa fålka tokn me sæ. Den virka sjikkli domm å tæjt såm alle bikkjer åsså lokktan sjikkli møkkete. Di dyra vassker sække å de merkeru nårrem er bare en meter unna - pføj. Vi blæj helldivis kvitten før vi kåmm jæmm da, varen fyr såmm ubegripli nåkk savnan.

Nå ævi jæmme ijen å Ellen driver å tørker såpp i kommfyrn å det stinnker i hele huset. Håper ikke lokkta setter sæ i resstn a pellsn min, de er ille nok å lokkte såpp i rævva, menn Tussi synns visst de er litt ålæjt da. Såppen i kommfyrn altså, ikke såpplokkta i rævva mi.

Ingen kommentarer: