08 juli 2007

Om å tenke koffert...

...og pappesker og plastposer og tidsskriftholdere og IKEA-hyller (henholdsvis Pax, Gorm og Billy). Jeg flytter. Og det er veldig stas, for jeg flytter inn til Jokke, og det har vi gledet oss til helt siden jeg flyttet til Nord-Norge. Det var liksom avtalen - når Ellen kom sørover igjen fra Nordkjosbotn, da skulle vi flytte sammen. Etter ett eller to år eller noe sånt. I fjor bestemte vi at jeg skulle bli ett år til, og det har vi ikke angret på ett sekund. Kanskje litt da det regnet veldig i november og desember, men ikke i det hele tatt da vi hadde 20cm pudderlykke i april!

Men det er mye arbeid å flytte, jeg har holdt på nesten en måned nå. Jeg fikk vite at jeg skulle flytte 9. juni, siden har jeg holdt på. Pappa kom på besøk den 17., den 25. juni satte vi oss i bilen og kjørte sørover. 29. juni kom vi fram til Rælingen, samme dag var innholdet i bilen lempet opp i kåken til Jokke, og siden har vi bodd i esker, kasser, kofferter og delvis ferdigmonterte IKEA-skap. Fredag 6. juli kunne vi se mer gulv enn det som var skjult av flyttegods, lørdag tok vi oss tid til å trene. Fra Nord-Norge tikker det inn meldinger om nydelig vær, men øsebøtteregnværet i Oslo passer bra for flyttende. Vi har nok kakao.

Det er veldig stas å flytte sammen med Jokke. Å begynne livet med Jokke har vært etterlengtet, og det er moro å le sammen med ham, og lage oppbevaringsløsninger med ham... Vi kan ikke beskyldes for å ha mye skrot, og vi kaster med hard hånd. Men mye stæsj, det er det sikkert at vi har. På 55 kvadratmeter leilighet og to loftsboder (vi har fått låne en bod, vi håper bare eieren har tenkt å bo her lenge!) befinner det seg nå: fire sykler, seks par ski (Mine fire par ski og snøbrett står hjemme hos Mamma og Pappa i Rælingen. Foreløbig.), fem gore-tex-jakker, sikkert 130 par sko, seks liter renset bensin, tre kokeapparat, fire dunjakker, fem soveposer, seks liggeunderlag, to reinsdyrskinn, to par skaller, tre vanlige kofferter og en sykkelkoffert (på størrelse med en ett-roms), rollerblades, 13,4 hyllemeter med bøker, fem fotografiapparat, brødbakemaskin, om lag 40kg verktøy, fem stegjern, seks isøkser, åtte hjelmer, 60 kulepenner, nok notatark til å stenografere Shakespeares samlede, 7 atlas, ca. 300 CDer (vi blir å legge en del inn på Zen'en min...) og nok treningstøy til at vi kan trene minst én gang daglig hver i en uke uten å måtte vaske.

Alt er i bruk.

I løpet av flytteperioden har jeg tenkt flere ganger at jeg kanskje burde slutte å trene. Det ville jo bli mye billigere, både med tanke på innkjøp og vedlikehold av utstyr, og ikke minst i utgifter til areal man skal oppbevare dette på. Det er ikke noe problem å ha det luftig og elegant på en ettroms når fritiden tilbringes på kafé! Er man musikk- eller filminteressert får interessen plass på et par ipoder, prøv å stable vekk 10 par ski til sammenligning. Eller bøker, ikke snakk om bøker. Oppvokst som jeg er i en stue med 5000 bind er jeg miljøskadet og tror det skal være slik... Når min utkårede også lider av både sports- og boklidenskap er det mildt sagt en utfordring å finne oppbevaringsløsninger som fungerer, også når den ene bare er 1,60. :-) Skjønt, vi kunne jo selge alt og bli kafégjengere, da ville vi fått kjempegod plass, og bipolar diagnose før du rekker å si "multifuelbrenner", og dessuten fått både en od unnskyldnin og tid til å drikke opp noe av den spriten (+/- 15 liter) vi har i hylla.

Ingen kommentarer: