13 desember 2010

Nytt revvir

Nå ere så mange såm har mast atte jeg synns jeg må skrive litt ijen. Asså, vi, asså Jokke å Ellen å Tussi å i utgangsponkte Bina har jo fløtta ti Rælinngen såm er der Ellen æfra. Så nå tengte jeg atte jeg sku skrive litt åm åssen det er å bo i rekkehus på lanne.

Det ække like varnt sånn jevntåver såm det var i Oshlo får der vare jo dritvarnt hele åre, menn til jennjell så ere hage å åmm. Sånn pæjsgreie asså, sjikklie greier. Menneh dem fålka er jo ute hele dan å fyrer ikke åpp førem kommer jem om kvellen å det jør at det åffte er gannske kallt her om dan. Tussi å jeg tengte vi sku lære åss å fyre da, menn da blei fålka gærne å bynte å prate åmm svidd pells å greier. Såmm åmm vi lissom sku tenne på verrandre, da lissom. Daaah!

Menn det beste er at vi har fått hage. Åmm såmmern så ere varnt enten fårran eller bak huse, så det er allti ett ste å ligge å steike å dessuten kryre jo a små dyr overalt. Dem såm bodde her før sa atte det var masse rådyr her å, menn dem hakke jeg sett no till ennda. Jokke driver forresten med no merkli: han driver å mater fuggern, menn så larn dem fly sin vei - jeg mener, va er vittsn med å låkkerem hit vissn ikke skal fangerem'a?! Å sinna blirn når jeg lussker pårem å, heråm dan dron meg inn etter bakbeina akkerat når jeg sku til å paonse på en kjøttmæjs. Skukke trun skjønnte åfferem heter KJØTTmæjs.

Jeg har snusa runnt i kjellern etter råtter å mus å, menn det sekke ut såm det er no sæli å finne der, lokkter ijallfall ikkeno. Eneste såm lokkter er Addvokaten til Jokke, hann eren gammal bamse som ligger i hi å såm gammle veggiser flesst så lokktern litt uggent. Menn han er ålæjt han asså.

Det illeste er atte Bina blei borte i høst. Vi var på tur, å Bina å jeg satt i hetta ti Jokke. Å jeg må ha duppa a litt, får da jeg våkkna så vara borte. Å ikke fant via heller ennda vi prøvde me sånne plakkater å greier i tilfelle non hadde finnia. Men vi hørte ikkeno. Å jeg er litt redd for at jeg kannskje spennta ut i søvne får jeg spreller av å till litt når jeg såver å tenkåm jeg har skylla fåratta blei borte? Får sellåm vi slåss å sånn så er jeg velldi gla i Bina å sellåm det var immari trangt å såve to i kørja så ville jeg mye heller hatt det tranngt sammen med Bina enn å ha go plass aleine. Tussi er åsså lei seg. Det ække like ille såm det var, menn noen ganger så er det velldi trisst får det. Såm i hælja da fålka spisste blåbbæsjuppe å det ville hu likt. Håpera har det bra, håper non har finnia å har gitta et nytt jem å atta ikke ligger der ute et ste.

2 kommentarer:

Ellen sa...

Det er godt å se at du har det bra, Tigern, men du skal ikke tenke at det er din feil at Bina blei borte for oss, det er vi menneskene som skulle ha sikra henne, også fordi vi veit at du av og til spreller litt.

Og vi har tenkt på at vi skulle ha sikra henne bedre mange ganger, Tigern.

Jokke sa...

Kjøttmeis, Småen, tror jeg har fått navnet sitt fordi de spiser talg -- eller litt upresist: kjøtt.

Ellers er det greit at du jakter småfugl andre steder, der dere møtes på like vilkår. Når vi legger ut mat til dem er det for at de skal klare seg i kulda, og ikke så det skal bli enklere for slappe rovdyr å få tak i dem. Derfor er de freda så lenge de sitter i nærheten av maten.