19 mai 2009

Undring II

De fleste lærere jeg kjenner rapporterer om disponibel tid som ikke står i forhold til oppgavene som skal utføres, det blir gjentatt med jevne mellomrom, ikke med særlig lang tid i mellom heller, så det skulle være mulig å ha fått det med seg. Det er dette som får meg til å undre litt: hvorfor blir ikke da denne leseplikten justert slik at vi får tid til å forberede oss og rette? Hvor er det det stopper opp, liksom? Det kan virke som om mine ledere forstår det, læreres pårørende forstår det, Solhjell ser til og med ut til å forstå det, men likevel skjer det ingenting. Hvorfor det? Hvem er det som ikke skjønner, på hvilket nivå stopper det opp, hvilken del av "det er ikke mulig å få unna alle disse oppgavene på den tida vi har til rådighet" er det som ikke er forståelig, og for hvem er dette så ubegripelig? Jeg mener, når så mange lærere sier i fra om at de har for stor arbeidsbyrde - er det ikke da nærliggende å tro at de har det?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Svaret på din undring er dessverre såre enkelt og består av to bokstaver: KS.

Marita sa...

Hehe, godt sagt Jørn. Jeg tror KS har bestemt seg for at ikke vil forstå. Kanskje det er noe vi skal prøve? Jeg kan ikke forstå at det er tre karakterer i norsk, så jeg setter en...

Ellen sa...

Jeg tror ikke teorien holder - signalene fra lærerne har vel blitt ignorert lenger enn KS har hatt ansvaret, eller hva?